Och nu är det jul igen…

december 25, 2008

I mitt förra inlägg nämnde jag i förbigående att jag inte brukar fira jul. Jag gör dock ingen stor grej av det och jag tänker inte i detta julaftonsinlägg basunera ut att julen ska bojkottas. Att jag inte firar julen beror helt enkelt på att jag inte har någon relation till den. Mina föräldrar är ateister och har så länge jag kan minnas förespråkat ett sekulariserat samhälle. Själv ser jag mig helt och hållet som materialist. Tanken på att fira en kristen högtid känns helt främmande.

Inte heller har jag mycket till övers för de som säger att man inte behöver betrakta julen som kristen, utan bara som ett tillfälle att samlas med släkten. Jag försöker att i så stor grad som möjligt betrakta min familj så som jag ser på mina vänner i allmänhet, det vill säga att jag träffar dem jag vill umgås med när jag känner för det. Och jag gör det för att jag uppskattar dem som personer, inte av förpliktelse bunden till något släktband (som av vissa verkar ses som ett nästan magiskt band).

Detta om detta. Jag är som sagt måttligt intresserad av att förstora upp mitt icke-firande av julen.

En liten gnutta tradition finns förresten även i mitt hem, i form av Karl-Bertil Jonsson (som läsaren förväntas vara bekant med, och om inte annat, se länken). Jag har alltid gillat Karl-Bertils julafton bra mycket mer än Benjamin Syrsas dito (ja, även jag har sett Disneys timmeslånga reklamfilm). Tage Danielssons saga är välskriven, karaktärerna är helt underbart gestaltade och Per Åhlins animationer är klockrena. Däremot tycker jag att det är otroligt tröttsamt att programmet av många framhålls som ett vänsteralternativ till Kalle Ankas jul. Karl-Bertil är inget annat än en överklasslyngel. Allmosor åt pöbeln! – detta är hans julbudskap. Att på eget bevåg ta från de rika och ge åt de fattiga är inte mig emot, men låt inte de besuttna göra det åt dig.

Faktum är att de fattiga knappt ens skildras i Karl-Bertil Jonssons julafton. Det enda vi får se av dem är några snabba skymtar där de tacksamt tar emot gåvor som de har liten eller ingen nytta av (böcker på språk de knappast behärskar, och så vidare). Och berättelsen slutar trots allt med att de rika belåtet slår sig för bröstet.

Om någon tycker att jag raljerar så vill jag poängtera att jag inte har något emot själva berättelsen (den är ganska harmlös). Det har svårt för är vänsterns daltande med Karl-Bertil.

Avslutningsvis vill jag skicka en hälsning till alla som ”tvingas arbeta på självaste julafton” (för att citera filmen), inte som Karl-Bertil för att han tycker att det är kul att tjäna en extra slant, utan för att de utför arbetsuppgifter som behövs dagligen. Hej Martin och alla ni andra,

ur mörkret stiga vi mot ljuset – god jul,

som en kamrat skrev i dagens finaste julhälsning.

7 svar to “Och nu är det jul igen…”

  1. job Says:

    damn right! själv har jag babblat om grav-mass hela dagen (och inte sett på KBJ)

  2. Plan Says:

    Bra skrivet! Personligt, inte privat. Kollektivt, men inte idealistiskt…

  3. snatterskan Says:

    Synd bara att mitt inlägg är jätterörigt, men det hade känts värdelöst att slipa formuleringar och disposition för att publicera några dagar senare.

    Jag fattar inte grejen med grav-mass. Det är inte som att det behövs substitut för julen. Men fira på du om du känner för’t! 🙂

  4. Martin Says:

    Hurra hurra god jul! Det var ändå rätt soft att jobba julafton. Önskar att jag kunde göra det varje dag (93 kr extra/timme)

  5. Martin Says:

    F.ö. så anser jag att avsnittet med Musse Piggs husvagn har ett betydligt klockrenare budskap, än Karl-Bertils bravader. Compact-living for the people!

  6. snatterskan Says:

    Martin: vadå, att man ska bo trångt? Det gör väl folk ändå, så det är väl knappast något man behöver propagera för?

  7. Tuss Says:

    Själv flydde jag tillsammans med min familj till Venedig med flyg (individualismkoldioxidpropagandanoja!!!), där jag sen fick den (inte alls oförtjänt visade det sig) beryktade vinterkräksjukan. Men någon dag hann jag ändå med att gå vilse i gränderna och titta på graffitti innan vi åkte hem igen.


Kommentera

