Bland tetris och pepparkakor

december 16, 2008

Såhär i juletider (trots att jag själv inte brukar fira) bjuder jag på lite pysseltips. Att baka är alltid trevligt men hur spännande är det med pepparkaksgubbar och -gummor? Inte speciellt. Nej, pepparkaksbakandet behöver bli lite mer innovativt!

Hemma hos mig plockades mina tetispepparkaksformer fram, som jag köpte på Konstfacks julmarknad förra året (men det går naturligtvis också att med kniv skära ut former ur degen). Visst blir kakorna fina i sig, men om man vill lyxa till det och få den perfekta tetriskänslan, så rekommenderas karamellfärg och glasyr. Den ambitiöse skär även skåror i glasyren medan den svalnar, så att bitarna syns. Resultatet:

tetris1

tetris2

tetris3

tetris4

Inte så pjåkigt! Men vad är väl ett baktips utan recept? Mina favoriter på pepparkaksfronten är den klassiska gotländska varianten:

250 g vegetabiliskt margarin
4 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
2 msk kanel
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk mald kardemumma
1 msk bikarbonat
15 dl vetemjöl (och lite extra till utbakningen)

Skiva upp margarinet och lägg det i en bunke. Blanda ned kryddorna. Koka hastigt upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Häll den varma blandningen över margarinet så att det smälter. Låt svalna rumstemperatur (men rör om emellanåt). Blanda mjöl och bikarbonat och rör därefter ihop det med resten av blandningen.

Låt degen stå kylskåpskallt i minst ett dygn. Tänk på att inte använda en för liten bunke eftersom degen kommer att svälla! Den kommer också bli fastare, så det gör inget om den känns lite lös innan den stått till sig.

Ugnstemperatur tycker jag är vanskligt att säga något exakt om, så prova er fram. Första pannkakan (eller ja… pepparkakan i det här fallet) blir ju ändå aldrig lyckad.

Andra som bloggar på temat jul: We are your friends har en egna alldeles fantastiska julkalender och Job skriver om julmust.

Annat se- och läsvärt (som inte har ett dugg med julen att göra, och skönt är väl det): en helt underbar kortfilm med animerad gatukonst och Pink tentacle om tankeläsning.

2 svar to “Bland tetris och pepparkakor”

  1. dean Says:

    wow, snygga 😀 så kan man leka tetris med kakorna också. himla bra. jag ska lägga ut receptet på senapssill(aubergine) snart tänkte jag. mums mums mums. griljerad kålrot tänkte jag mig också. mums mums mums. vegansk julmat är lyckan.


  2. […] åt immaterielrätt kan man läsa Tuss senaste inlägg på Luftslottet, jag personligen föredrar Snatterskans tetrispepparkakor (som förresten är ett solklart intrång i The Tetris Companys upphovsrätt). Glöm förresten […]


Kommentera

